Jaki system compliance w administracji publicznej
Jednym ze skuteczniejszych narzędzi realizacji nałożonego na kierowników jednostek publicznych obowiązku kontroli zarządczej wydaje się być wdrożony efektywnie system compliance.
Tematyka compliance coraz częściej pojawia się w kontekście podmiotów nie tylko ze sfery prawa prywatnego, ale także administracji publicznej.
Obowiązki normatywne, którym podlega dana organizacja wynikają z przepisów prawa powszechnego, a także z regulacji wewnątrzzakładowych, w tym takich, które dany podmiot sam zdecydował wdrożyć, np. polityka prezentowa.
Compliance można określić jako szeroko rozumiane zapewnienie zgodności z prawem podejmowanych przez podmiot działań, obejmujące także stosowanie się do przepisów i standardów obowiązujących w danym otoczeniu regulacyjnym. Zagadnienie to zostało podjęte w dokumencie „Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym", który opublikowało Centralne Biuro Antykorupcyjne. CBA wskazało, że zagadnienie zgodności obejmuje także wzorce zachowań prawnych i etycznych, które nakładają na ich adresatów obowiązek dostosowania się.
Regulaminy i procedury
Skutecznie działający compliance składa się ze współzależnych elementów, do których należą, m. in. funkcjonujące w organizacji polityki wewnętrzne (regulaminy, procedury), do przestrzegania których organ sam się zobowiązał. To one kształtują zachowania pracowników – zarówno wewnątrzorganizacyjne, jak i w kontaktach z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta